16.01.2023

Najczęstsze błędy w projektowaniu sklepów internetowych

Autor:

Tomasz Rejman

Proces budowania sklepu internetowego jest czasochłonny i wymagający. Wszystkie etapy budowania sklepu są ważne i wymagają one wielokrotnego sprawdzania. Zwróć szczególną uwagę na wskazane poniżej elementy, aby zmaksymalizować użyteczność i wygodę korzystania z Twojego sklepu przez użytkowników, co przełoży się w przyszłości na jego rentowność. Pozwól, że pokażemy Ci, jak to zrobić!

Przygotowaliśmy 7 najważniejszych zasad, które pozwolą Ci osiągnąć sukces:

1. Zastanów się na czym będzie polegał Twój biznes – stwórz model biznesowy
Opracowanie efektywnego modelu biznesowego ułatwi Ci pracę przy kolejnych etapach tworzenia sklepu. Uwzględnij w swoim planie odpowiedzi na 4 pytania:

  • Kto jest Twoim klientem, jakie są jego potrzeby?
  • Co oferujesz w swoim sklepie internetowym? Zastanów się czy Twoje produkty bądź usługi mogą zaspokoić Twojego klienta. Jeśli tak, to w jaki sposób?
  • Jak zamierzasz dostarczyć zakupione produkty klientom?
  • Dlaczego klient miałby wybrać właśnie Ciebie? Czym się wyróżniasz na tle konkurencji?
  • W ten sposób możesz uporządkować informacje, które pozwolą Ci zauważyć ewentualne niedociągnięcia. Te pytania możesz zadawać sobie co jakiś czas (nawet wtedy, gdy Twój sklep prężnie funkcjonuje od kilku lat i przynosi satysfakcjonujące zyski), aby ponownie przeanalizować założenia, jakie masz wobec swojego biznesu.

    2. Wybierz platformę i dostosuj ją do własnych potrzeb
    Pierwszym wyzwaniem, przy budowaniu sklepu internetowego, jest wybór platformy, na której będzie on funkcjonował. Katalog systemów e-commerce jest obecnie bardzo rozbudowany. Znajdziesz systemy m.in. takie jak: Shoper, Prestashop, WooCommerce lub możesz zdecydować się na rozwiązania dedykowane. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się jakim budżetem dysponujesz, czy zamierzasz skonsultować swój wybór ze specjalistą, oraz w jakim czasie przewidujesz otwarcie Twojego sklepu internetowego. Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zdecydować, czy ostatecznie skorzystasz z gotowych rozwiązań e-commerce, czy powierzysz te zadanie specjalistom – doświadczony zespół, który posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności, dopasuje system do Twoich potrzeb.

    3. Zadbaj o UX i UI
    Nie osiągniesz spektakularnych wyników (nawet mając świetnie ułożony plan biznesowy) bez zrozumiałego interfejsu sklepu. Pomyśl nad dodatkowymi funkcjami, które sprawią, że strona będzie bardziej intuicyjna. Postaw na proste procesy. Zadbaj o użyteczność i łatwość w poruszaniu się po Twojej platformie. Użytkownik, który z niej skorzysta, ma doświadczyć tej innowacyjności i lekkości, która wpłynie na pozytywny odbiór Twojego sklepu.

    4. Wybierz metody płatności, uwzględniając potrzeby klientów
    Proces transakcji powinien być maksymalnie uproszczony dla wygody klienta. Prowadząc sklep internetowy, zadbaj o jak najszerszą ofertę metod płatności elektronicznych. Weź pod uwagę potrzeby każdego klienta – tego mieszkającego w Polsce, jak i za granicą. Uwzględnij możliwość wykonania przelewu tradycyjnego oraz płatności za pośrednictwem BLIK-a, PayU oraz PayPal (szczególnie popularna opcja wśród klientów zagranicznych).

    5. Zadbaj o dobrą prezentację produktów na sklepie
    Gdy powoli uzupełniasz asortyment w swoim sklepie internetowym, zadbaj o jak najdokładniejsze opisy produktów. Często klienci nie zdają sobie sprawy, czego tak naprawdę szukają, zatem gdy coś przyciągnie ich uwagę (warto zadbać o jakość zdjęć oraz spójność graficzną), ostatecznie to opis może zadecydować o tym, czy dany produkt trafi do koszyka. Każdy element na Twojej stronie ma znaczenie.

    6. Pamiętaj o SEO
    Skoro już wspomnieliśmy o opisach, musimy wspomnieć o tym, jakie pozytywne skutki może przynieść pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO). Przede wszystkim należy przeprowadzić analizę techniczną sklepu, pod kątem planowanego kierunku promocji. Dobierając listę najważniejszych fraz, to wyrazy, na które docelowo pozycjonowana będzie Twoja strona, optymalizujemy sklep tak, aby był on jak najkorzystniej postrzegany przez indeksacje Google. Każdy element sklepu podlega optymalizacji: metadane, struktura, grafika, prędkość ładowania oraz wiele, wiele innych. Klient, który szuka konkretnych informacji, klika zazwyczaj w te wyniki wyszukiwarki, które znajdują się na szczycie listy. Dobrze zoptymalizowana strona pod kątem SEO właśnie tam się znajdzie.

    7. Zadbaj o marketing
    Celem każdego przedsiębiorcy jest zwiększenie sprzedaży. Można to osiągnąć na kilka sposobów. Jednym z nich, jest zwiększanie ilości zakupów. Drugim – zwiększenie wartości zakupowej, czyli wartości koszyka. Istotnym działaniem będzie również zwiększenie przywiązania klientów do Twojego sklepu bądź marki (w ten sposób zyskujesz grono stałych klientów). Kluczowe są kampanie Google ADS, SEO, Social Media, Influence marketing i wiele innych. Warto zadbać również o cross-selling, który polega na proponowaniu klientom elementów dodatkowych, które są uzupełnieniem do produktu wrzuconego do koszyka. Sprzedając okulary przeciwsłoneczne, możesz zaproponować np. etui lub chusteczki do czyszczenia. Dobrą techniką jest również up-selling – proponowanie niedużo droższego produktu niż ten, który został wrzucony do koszyka. Stosując odpowiednie określenia (np. lepszy, nowszy, bardziej oszczędny itd.), wpłyniesz na ostateczną decyzję klienta, który chce uzyskać jak najwięcej korzyści. Jednak pamiętaj, że dbanie o klienta to podstawa – wprowadź newslettery promocyjne, programy lojalnościowe, promocje dla stałych klientów, jak programy cashback oraz branding wraz z filozofią marki. Tak osiągniesz sukces.


    Zaufali nam
    Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.