20.11.2023

E-commerce a święta i Black Friday. Jak się do nich przygotować?

Autor:

Tomasz Rejman

W ostatni piątek listopada zaobserwujemy istne przedświąteczne szaleństwo zakupowe. Będziemy zwracać uwagę na atrakcyjne promocje, rozważać zakupy, a nawet często je finalizować – ale jako klienci. Nie od dzisiaj wiadomo, że Black Friday, Black Week czy Black Month przynoszą sklepom ogromne zyski. Jeśli zatem masz swój sklep internetowy, pewnie zastanawiasz się, jak go przygotować dla swoich klientów – zgadza się? Zrób to zatem, jak należy!

Zrozumienie fenomenu „Black Friday”

Nie chcemy Cię tu zanudzać. Zapewne doskonale wiesz czym jest Black Friday i gdzie ten termin miał swój początek. Polskie sklepy podłapały temat mniej więcej ok. 10 lat temu i tak już tu pozostał. Jednakże z roku na rok promocji przybywa, a oferty w sklepach są tak różnorodne i oryginalne, że czasem nie wiadomo, której poświęcić swoją uwagę. To właśnie wtedy klienci rozpoczynają pierwsze, świąteczne zakupy.

Czarny Piątek to świetna okazja na zysk – doskonale to rozumiemy. Jednak kluczem jest odpowiednie podejście.

„Black Friday” w polskim e-commerce, czy ma sens?

Spójrzmy na statystki Badań Klarny z 2022 roku, ukazujące zachowania kupujących:

– 94% Polaków wie, czym jest Black Friday.

– 53% ankietowanych oczekuje największych promocji.

– 65% ankietowanych wie, co zamierza kupić.

– 91% ankietowanych porównuje ceny detaliczne w różnych sklepach, aby znaleźć najtańszy produkt.

– 66% ankietowanych, podczas Black Friday, decyduje się za zakupy „pod choinkę”, uznając ten okres za najkorzystniejszy cenowo.

Co również ciekawe, 50% polskich ankietowanych twierdzi, że dokona zakupów w Internecie, podczas gdy zaledwie 26% woli tradycyjne zakupy „offline”.

Warto tez zwrócić uwagę na wprowadzenie dyrektywy Omnibus, która rzuca nowe światło na tegoroczne przedświąteczne zakupy. Każdy sprzedający jest zobowiązany do poinformowania potencjalnego klienta o najniższej cenie produktu w ostatnich 30 dniach. Co to oznacza? Z całą pewnością dobrze to świadczy o polskim społeczeństwie, które nie daje się nabrać na „tanie okazje” czy też, pokusimy się o stwierdzenie, na „słonia w złotej klatce”. Polacy są świadomi tego, co kupują i nie lubią, gdy się nimi manipuluje.

I tak, Black Friday ma sens, skoro jedno hasło wystarczy, a my doskonale wiemy:
– co,
– gdzie,
– jak
– i kiedy.

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce na czas przedświątecznych zakupów?

Przy każdym działaniu marketingowym, tak i tutaj, potrzebujemy odpowiedniej i przemyślanej strategii. Bez niej ani rusz!

1. Analiza z lat poprzednich

Jak wyglądała sprzedaż na przestrzeni listopada i grudnia? Co przyniosło zysk? Jakie działania przyniosły największą korzyść?

Wyeliminuj to, co się nie sprawdziło i przejdź do działania.

2. Klient i jego potrzeby

Czy wiesz, jakie produkty są wyszukiwane przez klientów najczęściej? Ile one kosztują? Odpowiednie narzędzia analityczne Ci w tym pomogą – dzięki nim będziesz mógł zaktualizować swoją ofertę. Pozwól też klientowi wybrać wygodną dla niego metodę płatności.

Spójrz na swój sklep internetowy i pomyśl, czy masz w nim to, czego sam szukasz u innych marek.

3. Bądź transparentny

Dziel się z klientami każdą informacją czy promocją, w jak najbardziej przystępnym i zrozumiałym języku. Jeśli klient może dokonać u Ciebie szybkiego zwrotu, przekaż mu to. Pokaż, że nie masz nic do ukrycia i jesteś godny zaufania.

Pamiętaj, że utracone zaufanie trudno odzyskać.

Pomyśl też o stworzeniu newslettera! A jeśli myślisz, że to przestarzała forma komunikacji, zajrzyj do naszego artykułu.

4. Stwórz ciekawe oferty

Hasło „Czarny Piątek” czy „prezenty dla niej/niego” lub po linii najmniejszego oporu „prezenty na święta” same w sobie przyciągają wzrok. Pierwszą uwagę już masz, ale łatwo ją utracić. Jeśli zachowasz promocję, która widnieje na stronie co jakiś czas, o każdej innej porze w roku – uwierz nam, to zostanie zauważone.

Podczas Black Friday niech rabat będzie większy niż klient mógłby się spodziewać. Sprawdź oferty konkurencji, przeanalizuj je i zastanów się nad tym.

Klient będzie albo szukał czegoś dla siebie, albo prezentów dla bliskich. W Twojej strategii ta informacja powinna być kluczowa.

5. Proponuj i promuj

Średnia wartość koszyka może być większa! Wystarczy, że zachęcisz klientów do dokupienia produktów dopełniających oraz tych, które sprzedają się u Ciebie najlepiej. Przedstawiaj zalety, oferuj zamienniki, pokaż klientowi, że zależy Ci, aby miał udane zakupy.

6. Zabaj o SEO i doświadczenia użytkownika (UX)

Dlaczego połączyliśmy tu SEO i UX? Bo tak się składa, że przygotowaliśmy na ten temat obszerniejszy artykuł, który możesz przeczytać w dowolnie wybranej przez siebie chwili. Nie tylko na potrzeby Black Friday!

7. Przygotuj wskazówki

Jeśli klient znalazł się już na Twojej stronie, wskaż mu, gdzie może znaleźć to, czego szuka. Możesz też przygotować artykuł z propozycjami sprawdzonych prezentów dla jego bliskich, które masz w swojej ofercie (to ważne). Pod produktami uwydatnij recenzje – przecież nikt nie chce kupować „kota w worku”.

8. Opisy, opisy, opisy…

Pokaż, że to właśnie TEN produkt jest tym, którego klient potrzebuje. Że to właśnie TO jest tym, czego szukał.

Im bardziej kreatywnie, tym lepiej, choć radzimy nie przesadzać. Jak pisał Baltasar Gracián – „przesada pokrewna jest kłamstwu”.

9. Wysokiej jakości zdjęcia

Pierwsze kupują oczy. Jeśli coś jest ładne, to przyciąga jak magnes. Rozmazane lub niewłaściwe kadry i zła rozdzielczość nie są dobrze odbierane. Proponuj kompozycje, stylizacje czy wystrój wnętrza. Pokaż przedmiot z każdej strony. Niech klient wyobrazi go sobie we własnym wnętrzu – potrzebuje tylko odrobinę Twojej pomocy.

10. No i, oczywiście, reklamy!

A dokładniej – reklamy w Google Ads. Lecz te trzeba planować z wyprzedzeniem, bowiem system weryfikacji może trochę potrwać. Dlaczego tak właściwie warto zainwestować w tę reklamę? Jaki rodzaj kampanii Google Ads wybrać? Zbiór wszystkich, najważniejszych informacji zebraliśmy dla Ciebie w naszym artykule.

Czy to święta, czy Black Friday, a nawet Cyber Monday – przygotuj swój sklep internetowy z wyprzedzeniem na nadchodzące, wielkie wydarzenia!


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.