Storytelling to Twoja wykreowana opowieść o Tobie i Twojej marce. Historia, którą pokazujesz, ma „sprzedawać” wartości (przesłanie), którymi się kierujesz. Bo to właśnie Twoja marka jest wyjątkowa i wyróżniająca się na tle konkurencji. Jeśli powiemy Ci, że budowanie relacji z odbiorcą może być kreatywne, zabawne i po prostu ciekawe, uwierzyłbyś? Jeśli nie, to udowodnimy Ci, że owszem może – i wcale nie jest takie trudne!
Dobra opowieść powinna nieść przesłanie. Treść musi z czegoś wynikać i do czegoś prowadzić. Zanim się do tego zabierzesz, odpowiedz na poniższe pytania:
– Jaka jest idea Twojej firmy/marki?
– Do czego chciałbyś przekonać swoich odbiorców?
– Co właściwie sprawia, że Twoja marka wyróżnia się na tle konkurencji?
– Czy w Twojej ofercie jest coś, co ułatwi codzienność Twojego odbiorcy? A może posiadasz coś, czego potrzebuje – i jeszcze tego nie wie?
Wybierz sposób narracji, który najbardziej będzie pasował do Twojej historii. Możesz przeprowadzić wystąpienie (podobnie jak na zasadzie TED talk) opowiadając fascynującą przygodę pełną zawrotnych akcji i humoru. Zastanów się również czy chcesz przedstawić bohaterów, a jeśli tak, to ilu ich jest?
Możesz odnosić się do historii, legend oraz mitów. Tutaj wszystkie chwyty są dozwolone. Rozwiązuj wewnętrzne konflikty i społeczne trudy – szukaj rozwiązań, które możesz zaproponować innym. Miej na uwadze również emocje (np. radość, zachwyt), jakie zawierasz w opowieści. Dzięki nim odbiorca łatwiej zapamięta Twoje przesłanie. Zapewne kojarzysz świąteczne reklamy Allegro. Niewiele się w nich mówi, ale wzbudzają mnóstwo emocji. Efekt? Zapadają w pamięć, a to znaczy, że cel został osiągnięty. Historie mają dużą siłę oddziaływania.
No dobrze, podstawy już mamy. Teraz nadeszła pora, aby wszystkie te elementy ze sobą połączyć i odpowiednio ułożyć.
Faraonowie wzbudzali szacunek wśród swojego ludu nie tylko swoim szlachetnym urodzeniem, lecz przede wszystkim postawą. Starożytny Egipt był jednym z najbardziej ucywilizowanych miejsc na świecie. To właśnie tam stosowano wynalazki, bez których byłoby niebywale trudno wyobrazić sobie współczesne budownictwo. Ostatni faraon, wedle historyków, zmarł pod koniec sierpnia 30 roku p.n.e. Era potężnych monarchów przestała istnieć… do czasu. Pewnego dnia w drugim tysiącleciu, gdzieś w centrum Europy, w mieście Szczecin, pojawiły się wśród mieszkańców plotki. Miał tam mieszkać ktoś, kogo pochodzenie nie było znane, ale wzbudzał podziw, jakby należał do szlachetnego rodu. Stworzył imperium będąc młodym mężczyzną, a jego dokonania będą przykładem dla przyszłych pokoleń.
Faraon założył Virtual People. To właśnie w tej firmie dzieją się rzeczy tak doskonałe, że niemal niemożliwe. Pracują w niej eksperci, którzy podołają każdemu wyzwaniu.
Virtual People to nie firma, to imperium.
Po takim wstępie nadeszła pora na przekazanie oferty, którą odbiorca chętnie wysłucha.
Powiedzmy sobie szczerze, nie wszystkie informacje są tu prawdziwe – ale w storytellingu chodzi przede wszystkim o zabawę. Im lepiej się bawisz przy tworzeniu opowieści, tym większa szansa, że odbiorca ją kupi. W naszym przypadku faraon jest osobą wzbudzającą zachwyt, jest uosobieniem autorytetu. Jest również założycielem firmy, która istnieje w Szczecinie. Historia w tym przypadku zaczyna się tysiące lat wcześniej, zaczęła się kilkanaście lat temu i trwa do dziś.
Pamiętaj, że jeśli nie masz przekazu, Twoja opowieść będzie jedynie „mówieniem”. Aby coś „opowiedzieć” trzeba zastosować się do powyższych elementów, aby powstał skuteczny storytelling.