Odpowiednio przygotowany i zaplanowany digital marketing to świetna recepta na sukces. Wiąże się jednak ze sporym wysiłkiem zarówno jeśli chodzi o przygotowanie, jak i analizowanie efektów promowania swojej marki w Internecie. Dlatego przygotowaliśmy listę kilku narzędzi, które mogą ułatwić codzienną pracę i uczynić ją znacznie efektywniejszą.
Jakie narzędzia digital marketingu warto wprowadzić do Twojego biznesu?
Z odpowiednim zestawem narzędzi usprawnisz wiele obszarów swojego biznesu. Zoptymalizujesz stronę, zautomatyzujesz działania, zwiększysz skuteczność kampanii marketingowych i nie tylko. Aby to osiągnąć, zacznij od wypróbowania kombinacji powyższych narzędzi, które są dla wielu firm podstawą w digital marketingu. W razie nietrafionych rozwiązań pamiętaj o tym, że najlepszą metodą jest metoda prób i błędów. Dzięki temu sprawdzisz, które rozwiązania są dopasowane do budżetu oraz potrzeb Twojej firmy.
Kiedy już etap składania zestawu idealnych narzędzi będziesz mieć za sobą — zobaczysz, że było warto. Od tej chwili bez obaw będziesz mógł rozwijać dalej swój biznes i z łatwością kontrolować działania marketingowe nawet w bardzo dużej skali.
1. Google Analytics
Zastosowanie: szczegółowa analiza witryny i ruchu na stronie
Google Analytics to bezpłatne narzędzie, które dostarczy wielu cennych informacji o tym, kto odwiedza Twoją witrynę, w jaki sposób tam trafia, a także co na niej robi. Oprócz tego korzystając z Google Analytics, możesz przeanalizować konwersję na swojej stronie www, a nawet lepiej zrozumieć swoją grupę docelową, dzięki informacjom na temat tego, co przeglądają.
W Google Analytics znajdziesz mnóstwo funkcji, organizacyjnych funkcjonalności, opcji tworzenia niestandardowych raportów, wizualizacji danych, a także wiele innych udogodnień. Jedno proste narzędzie sprawi, że zarządzanie marketingiem cyfrowym stanie się o wiele prostsze.
2. SEMrush
Zastosowanie: analiza kampanii SEO i SEM
SEMrush to wszechstronne narzędzie, które usprawnia pracę w zakresie pozycjonowania strony i wyszukiwania jej w rankingu Google. Znajduje zastosowanie zarówno w obszarze organicznych wyników wyszukiwania (SEO), jak i płatnych kampanii reklamowych (PPC, Pay Per Click).
Korzystając z SEMrush możesz wygenerować szczegółową listę słów kluczowych (keywords) na podstawie podanej wcześniej frazy. Dodatkowo otrzymasz dane odnoszące się do liczby wyszukiwań konkretnego słowa, a nawet stopnia jego trudności. Dzięki tym funkcjom optymalizacja Twojej strony www stanie się o wiele łatwiejsza — a Ty zyskasz możliwość porównania swojej strony z konkurencją.
3. Brand24
Zastosowanie: analiza danych i monitoring mediów internetowych
Dzięki Brand24 zaczniesz monitorować media internetowe pod kątem wzmianek o Twoim produkcie lub usłudze. Dzięki temu nie przegapisz żadnego odniesienia — czy to na Facebooku, forum, w postach, wątkach na stronie, komentarzach, w podcastach, na Instagramie, Twitterze i wielu innych portalach internetowych.
Tworząc projekt w narzędziu Brand24 wystarczy, że zdefiniujesz konkretną frazę, którą chcesz śledzić. Następnie zebrane dane zostają poddane analizie — a Ty dowiesz się, w jakich miejscach wspomina się o Twojej firmie oraz jaki wydźwięk mają te wypowiedzi (negatywny, pozytywny lub neutralny). Oprócz tego narzędzie dostarcza cennych informacji odnośnie wskaźników zaangażowania i najpopularniejszych hashtagów w obrębie tematu związanego z Twoją frazą.
4. Semstorm
Zastosowanie: monitorowanie i analiza słów kluczowych
Chcesz zwiększyć efektywność działań prowadzonych w obszarze marketingu internetowego? W takim razie wypróbuj Semstorm — narzędzie, które ułatwi codzienne monitorowanie pozycji wybranych fraz, dokona analizy słów kluczowych pod kątem ich wydajności w skali dnia, tygodnia lub miesiąca, a także przeprowadzi szczegółowe porównanie z konkurencyjną firmą.
5. MailChimp
Zastosowanie: obsługa newslettera i usprawnienie e-mail marketingu
MailChimp znany jest przede wszystkim jako narzędzie do obsługi newslettera. Jednak to nie wszystko, co może dla Ciebie zrobić! Dzięki niemu zarządzanie listą odbiorców stanie się o wiele łatwiejsze — za sprawą opcji segmentowania, tagowania, a także analizy aktywności subskrybentów. Oprócz tego poprzez MailChimp możesz zarządzać całym procesem e-mail marketingu — a nawet tworzeniem angażujących landing page’ów. To nadal nie wszystko! Wygodny kreator wiadomości e-mail, opcja tworzenia sekwencji wiadomości, automatyczna wysyłka — wszystko po to, aby obsługa newslettera stała się czymś prostym i pożytecznym.
6. Google Search Console
Zastosowanie: analiza strony internetowej
W ramach Google Search Console możesz dokładnie analizować swoją witrynę — całkowicie bezpłatnie. Dzięki temu dowiesz się, jaki jest ruch na stronie, kto ją odwiedza, jak wygląda skuteczność Twoich słów kluczowych, a także będziesz mógł stale monitorować jej stan.
7. Google Trends
Zastosowanie: pozyskiwanie inspiracji i tematów
Google Trends to kolejne darmowe narzędzie, które jest doskonałe dla specjalistów od content marketingu. Korzystając z niego, możesz w kilku prostych krokach sprawdzić, czego szukają użytkownicy Internetu, aby następnie wykorzystać to w swoich treściach. Znajdziesz tam mnóstwo inspiracji, tematów i potencjalnych fraz przyciągających czytelników.
8. Hubspot Marketing
Zastosowanie: kompleksowy marketing cyfrowy
Hubspot to kopalnia wielu ciekawych funkcji i narzędzi, które są zaimplementowane wewnątrz jednego systemu. Z jego pomocą możesz konfigurować formularze internetowe, wyskakujące okienka pop-up, tworzyć kampanie e-mailowe, a także analizować zachowania osób na witrynie. Ponadto Hubspot daje możliwość skonfigurowania swojego własnego czatu na stronie www, aby nawiązać lepszy kontakt z odwiedzającymi stronę.
9. Albacross
Zastosowanie: identyfikacja firm wchodzących na stronę
Zastanawiałeś się kiedyś, jakie firmy odwiedzają Twoją witrynę? Z takim narzędziem jak Albacross to możliwe. Wystarczy, że na własnej stronie zainstalujesz specjalny kod śledzący, aby system zaczął tworzyć listę firm. Po pewnym czasie, gdy uzbierasz konkretną bazę, możesz zacząć ją analizować pod kątem ruchu, dopasowania grupy docelowej, wielkości przedsiębiorstwa, a nawet branży, z której pochodzą. Pamiętaj jednak o tym, że z listy firm możesz korzystać jedynie w celu analizy, a nie nawiązywania kontaktu w celach marketingowych. Taka sytuacja byłaby niezgodna z zasadami RODO.
10. Page Speed Insights
Przeznaczenie: sprawdzanie szybkości witryny
Dzięki Page Speed Insights możesz przekonać się, jak szybko działa Twoja witryna. Zastanawiasz się, czemu to tak ważne? Dlatego, że Google bierze pod uwagę szybkość działania podczas rankingowania stron internetowych, co przekłada się na ich widoczność i pozycjonowanie. Ponadto oprócz samego wyniku w Page Speed Insights otrzymasz także dodatkowe wskazówki dotyczącego tego, jak zoptymalizować i przyspieszyć swoją witrynę.
Gotowe rozwiązania z obszaru digital marketingu to wygodny sposób na pozyskiwanie gotowych analiz, statystyk i raportów. Na podstawie wygenerowanych wyników możemy jeszcze dokładniej sprawdzać, czego potrzebuje Twój biznes, a także jakie metody promocji sprawdzają się najlepiej.