04.12.2022

Logo czy logotyp? Co jest tak naprawdę ważne przy projektowaniu logo?

Autor:

Marek

Logo czy logotyp? Co jest tak naprawdę ważne przy projektowaniu logo?

Logo i logotyp – brzmią podobnie, jednak znaczą zupełnie coś innego. Wielu myli te pojęcia, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. To nie są synonimy. Tworzysz lub chcesz zlecić zaprojektowanie identyfikacji wizualnej? Ten artykuł jest dla ciebie! Wyjaśnimy ci dokładnie, czym się różnią, co jest ważne podczas ich tworzenia i na co szczególnie zwrócić uwagę!

Projektowanie logo – od czego zacząć?
Logo i logotyp to niezwykle często mylone pojęcia. Niestety również przez branżowców. Nazwy są podobne, ale ich znaczenie jest jednak zupełnie różne. Zacznijmy od stwierdzenia, że logo to składowa kilku elementów. Jakich dokładnie?

Sygnet – jest elementem graficznym, który ma bezpośrednio kojarzyć się z marką. Może być nieraz wykorzystywany w identyfikacji samodzielnie, bez pełnego logo szczecin. Za idealny przykład mogą posłużyć słynne nadgryzione jabłko firmy Apple lub “łyżwa” sportowej marki Nike.

Logotyp – to inaczej graficzny zapis nazwy marki, najczęściej w formie tekstowej. Szybko można sobie zwizualizować logotypy Coca-Coli, wyszukiwarki Google lub McDonald’s.

Tagline – to ściśle kojarzony z marką slogan reklamowy. Tutaj za przykład ponownie może posłużyć marka Nike, z którą slogan “Just do it” kojarzy się od razu lub McDonald’s i znane “I’m lovin’ it”.

Jeśli chcemy mówić o pełnym logo, to te trzy elementy są jego obowiązkowymi składowymi. Ale oczywiście nie każda marka musi się zdecydować na pełną wersję znaku. Można skusić się tylko na wyłącznie logotyp lub sygnet, czy np. pominąć tagline. Wszystko leży w kwestii decyzji firmy – ich planów oraz oczekiwań.

Logo to marka, a marka bezpośrednio kojarzy się z logo. Projektowanie logo szczecin powinno zostać powierzone profesjonalnemu i doświadczonemu grafikowi, który doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie cechy powinno mieć logo!

Jak stworzyć logo i jakie musi być, aby było dobre?
Logo powinno być zaprojektowane z należytą uwagą i ostrożnością. Dbałość o szczegóły oraz znajomość firmy, dla której się je tworzy są podstawą do stworzenia wiarygodnego, zachęcającego i zapadającego w pamięć logo. Jest ono niemal symbolem marki, dzięki któremu twoi klienci będą pamiętać o firmie i do niej wracać. Jakie cechy są najważniejsze przy projektowanie logo?

Ponadczasowość – upływ czasu nie powinien bardzo wpływać na zmiany w stylu logo. Kosmetyczna pielęgnacja grafiki co jakiś czas byłaby idealnym rozwiązaniem. Klienci przyzwyczają się i lubią utrzymanie konsekwentności. Zmieniając często logo, tracimy rozpoznawalność.

Prostota i minimalizm – logo to mały rodzaj grafiki, nie ma tutaj miejsca na zbędne dodatki, przekombinowanie i skomplikowane rozwiązania artystyczne.

Jasność przekazu – komunikat i nazwa firmy powinny być proste i jak najbardziej czytelne dla odbiorcy.

Uniwersalność techniczna – z tyłu głowy zawsze trzeba mieć pytanie – po co nam logo szczecin? To grafika, która jest wykorzystywana na każdym materiale promocyjnym – cyfrowym i drukowanym. Jego jakość powinna być wysoka, podobnie jak jego funkcjonalność.

Rozpoznawalność – logo powinno być wyjątkowe, ale jednocześnie proste i czytelne. Dzięki temu z łatwością zapadnie w pamięć i pozostanie w świadomości klientów na dłużej.

To zdecydowanie najważniejsze i wręcz idealne cechy, jakie powinno posiadać logo. Projektowanie logo szczecin może być żmudnym i niełatwym procesem. Forma prostej i małej grafiki nie oznacza wcale mniej pracy, a wręcz odwrotnie. Tutaj precyzja i atrakcyjność przekazu mają największe znaczenie! A teraz pytanie… Czym jest logotyp?

Czym dokładnie jest logotyp i jakie są różnice między nim a projektowanie logo szczecin?
Logotyp, jak zostało wcześniej wspomniane, to jedna z części pełnego logo. To przedstawienie w formie graficznej (najczęściej tekstowej) nazwy marki. Właśnie przez to jest tak często mylone z logo, które kojarzymy błędnie z samą nazwą firmy. Istotne w tworzeniu logotypu jest zwrócenie szczególnej uwagi na dbałość o zachowanie spójności identyfikacji wizualnej całej marki. Od fontu, przez kolorystykę, po wielkość liter. Każdy z elementu logo musi być ze sobą w jakiś sposób tożsamy. Z tym powiązana jest rozpoznawalność marki. Jakie jeszcze są cechy dobrego logotypu?

Spójność – podstawa w tworzeniu logotypu. Pełna identyfikacja wizualna powinna całkowicie współgrać ze sobą. Logotyp nie jest oddzielnym elementem, ale częścią całości.
Wyrazistość – projekt logotypu to coś, co wyróżnia markę spośród innych. W tym wypadku korzystanie z inspiracji innymi logotypami jest całkowicie zgubne. Im bardziej ciekawie, tym lepiej.

Oryginalność – korzystanie z ogólnodostępnych materiałów graficznych sprawia, że konkurencja bez problemu może skopiować nasz logotyp – i to całkowicie legalnie. Najlepiej stworzyć logotyp swojej marki od początku do końca samemu.

Skalowalność – zawsze zapisz logotyp (całe logo również) w wersji wektorowej, dzięki temu utrata jakości przez zmianę rozmiaru nie będzie możliwa.

Czy logotyp to logo? Jak widzicie – absolutnie nie! To słowa całkowicie odmienne, które są błędnie używane. Logotyp jest częścią logo, które składa się dodatkowo z tagline’u oraz sygnetu. Każdy z tych elementów powinien w jakiś sposób być ze sobą tożsamy i spójny. W ten sposób budujemy markę osobistę – jej rozpoznawalność i ponadczasowość. Think different!


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.