23.07.2018

Obowiązkowy SSL – czyli jak najnowsza wersja Google Chrome zmieni Internet

Autor:

Maciej Żmudzki

W dzisiejszych czasach Internet stał się miejscem, które gromadzi ogrom naszych danych. Zaczynając od podstawowych informacji na temat naszego imienia, nazwiska czy numeru telefonu, w formularzach dobrowolnie dzielimy się także adresem zamieszkania, danymi kart płatniczych oraz loginami i hasłami, pozwalającymi na dostęp do różnych kont czy aplikacji. Często robimy to automatycznie i bezmyślnie, nie zastanawiając się czy nad tym, czy nasze dane są odpowiednio chronione. Warto jest więc mieć na uwadze konsekwencje związane z potencjalnym phishingiem, czyli kradzieżą naszych danych, a także wiedzieć jak się przed nim ustrzec.

Zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz poufności ich danych to dla serwisów oraz stron internetowych niezwykle istotna kwestia. Można zaryzykować stwierdzenie, że jeszcze nigdy nie było to tak ważne jak dziś. Liczba nadużyć i cyberprzestępstw w sieci rośnie praktycznie z dnia na dzień, dlatego też rozwojowi i unowocześnieniu ulegają zabezpieczenia witryn internetowych.

Protokół SSL – bezpieczeństwo w sieci

Uniwersalną i najpowszechniejszą metodą ochrony danych internautów jest szyfrowanie połączeń między użytkownikiem, a serwerem. Strony internetowe niewspierające szyfrowanego połączenia przesyłają dane tzw. “otwartym tekstem”, co w przypadku ich przechwycenia pozwala na bezproblemowe ich odczytanie.

Aby chronić dane użytkowników firmy hostingowe oraz usługodawcy decydują się na wdrożenie protokołu SSL. Ma on za zadanie kompleksowo szyfrować komunikację oraz zapewnić, niemożliwy do odczytania przez osoby trzecie, przesył danych.

Wdrożenie protokołu SSL do struktury strony internetowej możliwe jest poprzez wykupienie certyfikatu. To on odpowiedzialny jest za poświadczenie wiarygodności strony oraz potwierdzenie szyfrowania danych, a także gwarancję poufności oraz bezpieczeństwa połączenia.

SSL kompleksowo zabezpieczy komunikację z serwerem FTP, dane wprowadzane do formularzy kontaktowych, a także wszelkie inne informacje związane z interakcją użytkownika ze stroną internetową.

Certyfikat SSL – trzy rodzaje zabezpieczenia stron internetowych

Wyróżnić można trzy rodzaje certyfikatów SSL, które różnią się między sobą stopniem uwierzytelniania strony internetowej, czyli sposobem walidacji.

  • Domain Validation (DV) – to certyfikat weryfikujący bezpieczeństwo domeny. Jego działanie sprowadza się do zabezpieczenia prostych witryn internetowych, które nie korzystają z poufnych danych użytkowników. Podczas wydawania certyfikatu weryfikuje się prawo wnioskodawcy do posługiwania się domeną, ale nie weryfikuje się jego danych.
  • Full Organization Validation – zapewnia uwierzytelnianie rozszerzone, przeznaczony jest dla witryn gromadzących większą ilość informacji o użytkownikach. W momencie ubiegania się o certyfikat, weryfikuje się prawo firmy do posługiwania się domeną oraz samą firmę. Niezbędne jest posiadanie wyciągu z KRS lub np. umowy spółki.
  • Extended Validation (EV) – najbardziej zaawansowany certyfikat zapewniający pełne uwierzytelnienie, wdrażany przez podmioty wymagające maksimum bezpieczeństwa, np. instytucje finansowe, sklepy online, czy duże i średnie przedsiębiorstwa gromadzące dane użytkowników. Podczas wdrażania weryfikuje się status prawny działalności, zgodność z danymi urzędowymi, a także fizyczną obecność oraz rzeczywiste działania firmy wnioskującej o ten rodzaj certyfikatu.

O obecności certyfikatu SSL wdrożonego na stronie internetowej informuje nas zielona kłódka po lewej stronie paska adresu w przeglądarce oraz przedrostek “HTTPS” przy samym adresie strony.

SSL obowiązkowy?

Do niedawna certyfikat SSL był praktykowany jedynie na stronach dużych przedsiębiorstw, sklepów internetowych czy witryn bankowości. Wkrótce jednak protokół SSL może okazać się obligatoryjny dla wszystkich stron wykorzystujących dane użytkowników. Za zmiany odpowiedzialny jest nikt inny jak firma Google.

Udziały przeglądarki Google Chrome wśród polskich użytkowników sieci to aktualnie około 76%. Przez to, to właśnie Chrom odpowiedzialny jest za internetowe trendy i kierunek zmian w sieci.

Google już od jakiegoś czasu premiuje strony z wdrożonym certyfikatem SSL, indeksując je wyżej w wynikach wyszukiwania, a także umożliwiając im realizację kampanii AdWords – Google Shopping. Spodziewać możemy się intensyfikacja tych działań, a Google w tym celu wykorzysta własną przeglądarkę.

Aktualizacja przeglądarki Google Chrome do wersji 68 wprowadzi nowy, automatyczny sposób oznaczania niezabezpieczonych protokołem SSL stron internetowych. Użytkownicy, chcący odwiedzić stronę bez zabezpieczeń będą informowani o potencjalnym niebezpieczeństwie, co w wielu przypadkach skutkować może rezygnacją z wejściach na stronę, a tam samym – mniejszym ruchem na stronie oraz utratą potencjalnych klientów usług firmy.

Warto wspomnieć o tym, że wystawienie certyfikatu SSL dla witryny internetowej wiążę się najczęściej z niewielkim kosztem. Sprawa wygląda podobnie jeśli chodzi o wdrożenie. Implementacja SSL na stronie jest bezproblemowa. Dlatego też, warto zainwestować niewielkie pieniądze, aby zwiększyć zaufanie do swojego brandu.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej w tym temacie lub zależy Ci na zainstalowaniu protokołu SSL na swojej witrynie, jednak nie należysz do grupy “zaawansowanych” użytkowników internetu (;)) i potrzebujesz pomocy – zgłoś się do nas, chętnie pomożemy!


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.