Podczas zakupów zapewne często dostrzegasz przeróżne nośniki reklamowe – często są to stojaki na ulotki, “potykacze”, czy nawet wlepki. Fachowe określenie takich nośników reklamowych określa się jako materiały wspierające sprzedaż, choć częściej nazwę tę zastępuje się angielskim point-of-sale materials. To właśnie na nich bazuje point-of-sale marketing.
Rozwińmy skrót
POS – w rozwinięciu Point-of-sale – to nazwa, jakiej używa się na określenie wspomnianej już grupy nośników reklamowych. Czasami możemy się spotkać także z określeniem – POSM (point-of-sale materials) lub POP (point-of-purchase). Niech Was nie zmylą te określenia, wszystkie dotyczą tego samego. W Polsce nie powstała żadna zamienna nazwa, stąd używane jest określenie POS.
Point-of-sale marketing to rodzaj marketingu, który polega na wykorzystaniu materiałów POS do realizacji celów reklamowych. Najczęściej są to cele czysto sprzedażowe. W skrócie, POS to inaczej materiały wspierające sprzedaż.
Point-of-sale, czyli reklama below the line
BTL (below the line) – oznacza rodzaj reklamy niebędącej reklamą w mass mediach, jednocześnie jest ona skierowana do konkretnego odbiorcy. Jednym z narzędzi wykorzystywanych w reklamie below the line są właśnie POS-y.
Co zaliczamy do POS-ów? Jest to dosyć obszerny zbiór, podzielmy go na dwie duże grupy –
- nośniki trwałe
- nośniki miękkie
Do pierwszych zaliczyć możemy POS-y wykonane z materiałów trwałych, takich jak plastik lub metal, są to najczęściej specjalne regały, półki, stojaki na ulotki czy infokioski.
Nośniki miękkie to takie, które wykonane są z tworzyw mniej trwałych, najczęściej z papieru.
Funkcjonalność POS-ów, ich wady i zalety
Przede wszystkim zadaniem POS-ów jest wsparcie celów sprzedażowych i wpływ na decyzję klienta, aby ten dokonał zakupu określonego towaru, znajdując się w punkcie sprzedaży. POS-y mogą jednak oddziaływać na klienta w różny sposób.
Mogą:
- merytorycznie i rzeczowo informować klienta o : cenach produktów, walorach, gratisach;
- przyciągać uwagę swoją formą;
- wpływać na nastrój i emocje klienta;
- wskazywać drogę do miejsca, w którym znajduje się określony towar,
- zatrzymywać klienta przy danej półce.
Przejdźmy do istotnych zalet i wad. Będą one przedstawione w formie punktorów.
Zalety:
- możliwość docierania do masowego odbiorcy (reklama może być stosowana w miejscach często odwiedzanych, takich jak centra handlowe, stacje benzynowe)
- możliwość umieszczenia reklamy zewnętrznej na różnego rodzaju nośnikach (pozwala to na stworzenie atrakcyjnych i skutecznych przekazów dostosowanych do oczekiwań potencjalnych klientów)
- nieprzerwana rozpoznawalność marki korzystającej z materiałów POS ( bieżący kontakt [reklama – klient] z klientami sprawia, że chętniej i częściej wybierają oni nasze produkty.
- koszty materiałów POS są znacznie niższe niż nośniki jak na przykład reklama telewizyjna czy radiowa.
Wady :
- krytycy zarzucają zaśmiecanie miejskiego krajobrazu przez dużą liczbę materiałów reklamowych
- natłok reklam sprawia, że potencjalni klienci mogą czuć się zagubieni, sprawia to problem w odnalezieniu promowanego przez nas komunikatu.
Aby materiały POS mogły spełniać swoją faktyczną rolę powinny charakteryzować się ciekawą, jak i atrakcyjną wizualnie formą, odzwierciedlającą profil firmy. Jako produkty zwiększające świadomość marki wśród potencjalnych klientów materiały te powinny skutecznie przyciągając wzrok i być pozytywne w odbiorze.