Nowoczesna strategia komunikacji – o co w tym chodzi? Już tłumaczymy. Każde pokolenie ma swoje unikalne zachowania i stwarza wyzwania dla tych, którzy chcą do nich dotrzeć. W ostatniej dekadzie Millenialsi stanowili kluczową grupę docelową dla marek ze względu na rosnącą siłę nabywczą. Teraz nadszedł czas na pokolenie Z (ludzie urodzeni między 1995 a 2012 rokiem), które już od najmłodszych lat wychowało się w świecie pełnym informacji i najnowszych technologii. Reklamodawcy zdają sobie sprawę z tego, że skuteczna komunikacja z tą grupą wymaga odmiennego podejścia. Co musisz o niej wiedzieć?
Gen Z mają zdolność szybkiego rozpoznawania istotnych informacji. Nie lubią być traktowani jako jedna z wielu anonimowych grup. Dlatego, aby przyciągnąć ich uwagę i zainteresowanie, konieczne będzie stosowanie spersonalizowanej komunikacji oraz dostarczenie takich treści, które przykują ich uwagę zanim przejdą do innej aktywności.
Jedną z charakterystycznych cech pokolenia Z jest ich zdolność do płynnego poruszania się w obu światach – tym w Internecie i w tym poza nim. Chociaż ta umiejętność jest również obecna u innych pokoleń, to w przypadku tej grupy jest szczególnie wyraźna. Nic dziwnego, bowiem od najmłodszych lat są obyci w cyfrowym świecie.
„Zoomerzy” mają zdolność intuicyjnej obsługi różnych oprogramowań oraz aplikacji, a także łatwość w korzystaniu z danych i wszelkich komunikatorów online. Surfowanie w „necie” to wręcz specjalność Gen Z. Dlatego reklamodawcy, którzy chcą dotrzeć do tej nowej grupy docelowej, muszą podjąć takie działania marketingowe, aby pokolenie internetowe na chwilę zatrzymało swoją uwagę i przestało dalej skrolować.
Jak do tej pory radzili sobie reklamodawcy ze strategią komunikacji?
Z racji, że pokolenie Z spędza więcej czasu na urządzeniach mobilnych, reklamodawcy zaczęli skupiać się na tworzeniu kampanii reklamowych, które będą do nich dostosowane. Koncentrują się na produkcji krótkich, kreatywnych filmów reklamowych, które są dopasowane do stylu życia i upodobań pokolenia Z, ponieważ ta grupa konsumentów spędza wiele czasu na przeglądaniu wideo w serwisach takich jak YouTube, TikTok czy Instagram.
Reklamodawcy muszą skupić się na promowaniu wartości, które są zgodne z wartościami pokolenia Z, takimi jak odpowiedzialność społeczna, zrównoważony rozwój czy równość.
Dlatego do kampanii reklamowych coraz częściej angażuje się influencerów (influence marketing), którzy są zgodni z wartościami i zainteresowaniami pokolenia Z, aby promować swoje produkty – co przynosi wiele korzyści dla marki.
Co warto wziąć pod uwagę tworząc strategię komunikacji dla pokolenia Z?
Pokolenie Z ma zestaw unikalnych cech, o których warto pamiętać, tworząc strategie komunikacji pod działania marketingowe. Niektóre znamy, a niektóre zapewne poznamy już w krótce. Jednak już teraz zauważamy, że mają:
– wysoką pewność siebie, zarówno w wykorzystywaniu nowych technologii, jak i w posiadaniu cech, które są wysoko cenione przez pracodawców,
– tendencję do uczenia się w trybie „just in time learning”, czyli potrzeby posiadania wiedzy i umiejętności natychmiast, a długotrwałe budowanie kariery zawodowej może wydawać się im przytłaczające,
– nacisk na równowagę między pracą a życiem prywatnym, gdzie życie zawodowe i prywatne musi tworzyć spójną, uzupełniającą się całość,
– silną potrzebę przebywania w grupie, a jednocześnie część ich relacji przekłada się na środowisko online,
– łatwość w podejmowaniu ryzyka.
Choć zestaw tych cech brzmi obiecująco, po drugiej stronie barykady stoją te cechy, które mogą być nieco uciążliwe dla Zoomerów. Ci młodzi ludzie mogą mieć trudność z koncentracją, jak i skupieniem uwagi na konkretnych czynnościach. Dzieje się tak dlatego, że ich uwaga jest podatna na bodźce zewnętrzne, w efekcie są rozproszeni. Przyciągnięcie ich uwagi na dłuższy czas, gdy chcesz zdobyć ich zainteresowanie swoim produktem bądź usługą, może być trudne.
Potrzeba czegoś więcej, aby ich przekonać i zaintrygować. Kluczem jest odpowiednia strategia komunikacyjna, a przede wszystkim kreatywność. Ważne jest, aby spojrzeć na nich jak na ludzi, od których można się wiele nauczyć, bowiem są obyci z technologią niemal od urodzenia. Skoro kierują się intuicją, spraw, aby i tym razem ich nie zawiodła.