Więcej w kategorii:

Blog Marketing Blog wszystkie
04.03.2018

Marketing 360° – czym właściwie jest?

Autor:

Grzegorz Kozak

Ile razy w Twojej głowie pojawiła się myśl, że jakaś reklama czy marka Cię prześladują? Spot w telewizji, reklama w radiu, billboardy na mieście i banery w mediach społecznościowych, a wszystko to powiązane z jednym brandem. Jak to możliwe? Prosta sprawa – marketing 360° czyli kompleksowe działania marketingowe.

Marketing 360° (lub marketing 360 stopni, z ang. 360 Degree Marketing) to nic innego jak zintegrowane działania oparte na holistycznej strategii reklamowej. Jej założenia mówią o tym, że wszystkie kanały promocji są spójne, a żeby skutecznie oddziaływać na odbiorcę, muszą być też ze sobą zintegrowane. Nazewnictwo nie jest przypadkowe, mówi o całości i jedności, prowadzonych działań. Elementami niezwykle istotnymi takiej strategii są monitoring i ocena podejmowanych działań. Ten rodzaj marketingu skuteczny jest tylko wtedy, gdy systematycznie analizujemy progresywność kanałów, nie tylko w ogólnym rozrachunku, ale także każdego z osobna. Marketing 360° to także kompleksowe pojmowanie marki, uświadomienie sobie jej celów i misji, a następnie dobranie odpowiednich narzędzi oraz grupy docelowej, dzięki którym uda się te cele osiągnąć.

Jednym z czynników, które miały wpływ na powstanie strategii marketingu 360° jest zachowanie samych konsumentów, którzy dziś często korzystają z wielu kanałów komunikacji, przeglądają media społecznościowe w telefonie, oglądają telewizję, słuchają radia i obserwują billboardy. Właśnie dlatego, aby komunikat został lepiej zapamiętany, strategia marketingu 360° mówi o otaczaniu konsumenta przekazem z różnych stron jednocześnie, bądź w niewielkim odstępie czasu. Inną, istotną kwestią była potrzeba samych firm, którym zależało na powierzeniu działań marketingowych jednej, wyspecjalizowanej agencji kreatywnej. Aby sprostać wymaganiom swoich klientów agencje reklamowe, zamiast oferować pojedyncze usługi, postawiły na działania kompleksowe, powiązane właśnie ze strategią marketingu 360°.

Strony internetowe i marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing – SEM)

W dzisiejszych czasach rozpoznawalność i pozycja firmy na rynku w dużej mierze zależy od jej widoczności w Internecie. Aby zwiększyć świadomość istnienia marki należy prowadzić firmową stronę internetową i pracować nad jej pozycją w wyszukiwarkach. Strona WWW zawsze powinna być intuicyjna i przyjazna dla użytkownika, a także aktualna. Aby zwiększyć zasięg strony internetowej stosować można także działania Search Engine Marketing, czyli popularnego SEM. Należą do nich kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja. Istotnym elementem jest też niepowtarzalny i unikatowy content oraz odpowiedni dobór słów kluczowych.

Najpopularniejszym narzędziem do tego typu działań jest AdWords. Jest to system reklamowy stworzony przez Google, którego główny cel sprowadza się do wyświetlania w wyszukiwarce linków sponsorowanych. Dzięki AdWords strony, które nie są wysoko w wynikach wyszukiwania, mogą pojawić się na pierwszej stronie dzięki danemu słowu lub frazie kluczowej.

Google AdWords okazuje się przydatne gdy chcesz promować swoją firmę zarówno lokalnie, jak i globalnie. Wykupione linki sponsorowane dopasowane są do zasięgu, w jakim chcesz być obecny. Pozwala to na maksymalizację efektów przy stosunkowo niskim nakładzie kosztów. Inną zaletą systemu AdWords jest fakt, iż pozwala on dobrać takie parametry aby link, grafika lub animacja przekierowująca do Twojej strony wyświetlana była na serwisach, które z dużym prawdopodobieństwem odwiedzają Twoi potencjalni klienci, których również możesz niezwykle precyzyjnie sklasyfikować według różnych kryteriów.

Reklamy Google Adwords są głównie reklamami CPC, co oznacza, że płatność następuje za każde kliknięcie w reklamę i przejście do Twojej strony www dzięki czemu płacisz tylko za klienta, który do strony dotarł. Dzięki temu sam możesz ustalić budżet, który chcesz przeznaczyć na tę formę reklamy. Do reklamy internetowej, w trochę innej formie, należą także artykuły sponsorowane zamieszczane w wybranych serwisach

Direct Marketing

Direct Marketing, czyli marketing bezpośredni, to nic innego jak komunikat kierowany wprost do użytkownika np. za pośrednictwem wiadomości e-mail lub rozmowy telefonicznej. Aby wykorzystanie Direct Marketingu przynosiło pożądane efekty, powinien on opierać się na właściwym i jak najdokładniejszym określeniu grupy docelowej przekazu marketingowego. Grupę odbiorców określają między innymi dane demograficzne oraz behawioralne, które pozwalają dopasować przekaz do oczekiwań i zainteresowań potencjalnych klientów. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest też możliwość monitorowania i analizowania bezpośredniej reakcji ze strony odbiorców komunikatu.

Social Media Marketing

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jaki potencjał dla biznesu drzemie w dzisiejszych mediach społecznościowych. Prócz możliwości zdobycia uwagi nowych konsumentów, marki zamieszczając swoje materiały w serwisach takich jak Facebook, Instagram czy YouTube dostarczają wiedzy na temat swojego brandu oraz produktów, a także w dużej mierze kształtują swój wizerunek, co samo w sobie czyni media społecznościowe niezwykle istotnym narzędziem marketingowym w całej układance. Do najważniejszych zalet działalności firmy w social media zalicza się szybki i wręcz banalny sposób przekazywania informacji klientom, zwiększenie świadomości marki i możliwość stworzenia ciekawego dla odbiorcy contentu, dzięki któremu zaufanie dla brandu wzrośnie.

Do działań związanych z Social Media Marketingiem należy także prowadzenie bloga, gdzie firma publikować może teksty interesujące dla swoich odbiorców, czyli np. porady prawne na blogu kancelarii lub ciekawostki motoryzacyjne na stronie serwisu mechanicznego. Firmowe blogi zyskują coraz większą popularność i mają faktyczny wpływ na widoczność brandu w internecie.

Dodatkowe kanały marketingowe

Warto mieć świadomość tego, że strategia marketingu 360° nie musi opierać się tylko na działaniach online. Promocja uzupełniona może zostać o odpowiednie dla danej branży akcje reklamowe prowadzone za pomocą tradycyjnych mediów. Komunikaty reklamowe przekazywane mogą być za pomocą telewizji, radia oraz mogą być także publikowane w prasie. Do dodatkowych narzędzi marketingu 360° zaliczyć można także:

  • materiały poligraficzne
  • eventy firmowe
  • działania PR-owe
  • ambient marketing- nieszablonowe działania reklamowe

Czy warto postawić na marketing 360°?

Budowanie strategii marketingowej Twojej firmy, opartej o ideologię marketingu 360°, sprawi, że będziesz miał możliwość dokładnego planowania i koordynacji działań na wielu płaszczyznach. Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji i przekonasz konsumenta do wyboru Twojej marki. Marketing 360° to strategia nie tylko dla firm, które dopiero pojawiają się na rynku ale także dla tych, które już istnieją i wraz z rozwojem swojej branży, lub po prostu ze względu na wzrost konkurencji, potrzebują wsparcia w promocji swojej marki.

Aby marketing 360° działał sprawnie i przynosił korzyści warto powierzyć sprawowanie nad nim pieczy specjalistom. Jeżeli potrzebujesz pomocy w wypromowaniu swojej firmy albo dopiero zaczynasz przygodę z biznesem i chciałbyś zaistnieć w internecie, odezwij się do nas! Jako agencja reklamowa oferujemy kompleksowe działania marketingowe dopasowane do potrzeb Twojej firmy!


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.