Więcej w kategorii:

Blog Marketing Blog wszystkie
02.10.2019

Inbound czy Outbound? Konfrontacja metod marketingu

Autor:

Grzegorz Kozak

Posiadasz firmę, sklep lub działalność marketingową. Musisz w efektywny sposób dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Jakie masz opcje? Zamęczyć przypadkowego odbiorcę nadmierną ilością przesyłanych wiadomości i informacji? A może obrać za cel osobę, która potrzebuje konkretnych usług?

Przez lata praktykowano głównie pierwszy wariant, który z założenia pozwalał na dotarcie do większej grupy ludzi, niekoniecznie jednak zainteresowanych rodzajem świadczonych przez nadawcę usług. Druga koncepcja celuje natomiast w klientów poszukujących określonego usługodawcy. Zadaniem przedsiębiorcy jest umożliwić takiemu klientowi wyszukanie i łatwe zlokalizowanie owej działalności marketingowej. Większość osób, które starają się promować swoje firmy skupia się głównie na określeniu „potencjalny”, podczas gdy kluczowy jest klient, który faktycznie stanie się użytkownikiem oferowanych przez firmę usług. W tym artykule dowiesz się czym jest Inbound/Outbound Marketing oraz która strona mocy jest tą właściwą.

Tradycyjny Outbound

Jaka jest najważniejsza zasada korzystania z Outbound marketingu? Nie używać go! A tak poważnie, ludzie w dzisiejszych czasach są znacznie bardziej świadomi tego, co dzieje się w mediach i nie są już tak podatni na proste triki sprzedażowe. Outbound to metoda marketingu, która najprościej mówiąc odpowiada za wszystkie irytujące telefony z Call Center, SMSy przychodzące kilka razy w tygodniu, czy wygenerowane automatycznie wiadomości e-mail. Ta technika skupia się na dotarciu w krótkim czasie do jak największej grupy odbiorców. Niestety nie są to zwykle osoby bezpośrednio zainteresowane daną firmą, co tak naprawdę mija się z celem, a wymaga niemałego wkładu finansowego. Skoro jest to dość przestarzała, żeby nie powiedzieć przedpotopowa koncepcja, czy ma jakieś zalety? Przede wszystkim jest łatwa i szybka, nie jest więc wymagany duży nakład pracy człowieka. Wiadomości w dużej mierze są generowane automatycznie i przekazywane w takiej samej formie do każdego potencjalnego klienta. Efektywność tej metody jest jednak znacznie niższa niż kiedyś.

Inbound, czyli jak pozwolić klientowi znaleźć to czego szuka.

Metoda, która jest bardziej wymagająca i kreatywna to Inbound Marketing. Pozwala ona dotrzeć do klienta w mniej oczywisty sposób. Wykorzystuje ona między innymi kanały social media, pozycjonowanie stron, czy Newslettery. Dodatkowo wykorzystuje Content Marketing, co oznacza, że promowanie firmy odbywa się za pomocą tworzonych treści. Zaletą tej metody jest to, że nie wymaga inwestowania dużych pieniędzy, a kluczem do sukcesu są kreatywne pomysły i nieco większy nakład pracy, który zaowocuje w przyszłości. Inbound skupia się na klientach oraz z założenia buduje z nimi pewną więź. Dodatkowo pozyskuje się odbiorców, którzy rzeczywiście są zainteresowani usługami danej firmy. Jedyną wadą tej metody jest czas, który musi upłynąć aby pozyskać klientów, jednak jakość nawiązanej z nimi relacji jest zdecydowanie wyższa.

Którą drogę wybrać?

W rzeczywistości jest to indywidualna decyzja każdego przedsiębiorcy. Wielu z nich nadal wykorzystuje proste środki, niewymagające kreatywności i gwarantujące efekty w krótkim czasie, jednak nie zależy im na jakości tych efektów. Inbound nie śpieszy się, czeka i ciężko pracuje, aż zdobędzie wymarzonych klientów, którzy zostaną z firmą na długo.


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.