Więcej w kategorii:

Blog Identyfikacja Blog wszystkie
01.01.2018

Identyfikacja wizualna – jak zbudować wizerunek firmy od podstaw?

Autor:

Tomasz Rejman

W dzisiejszych czasach, kiedy wprowadzenie nowej marki na rynek wydaje się banalnie proste, paradoksalnie wiąże się z nie lada wyzwaniem. Coraz większa konkurencja w prawie każdej branży sprawia, że nie wystarczy być najlepszym, trzeba jeszcze wiedzieć jak to zakomunikować! Sposobów na zainteresowanie potencjalnego klienta usługami naszej firmy jest wiele, trzeba je jednak dobierać odpowiednio, czasami okazuje się bowiem, że są one ważniejsze niż sama oferta.

Zakres usług firm z tych samych branż często różni się od siebie niewiele bądź nawet wcale. Warto pamiętać o tym już na początku drogi biznesu. Działania mające na celu wyróżnienie się na rynku i budowanie wizerunku należy zacząć już przy pierwszych etapach powstawania marki. Jeśli planujesz stworzyć swój brand, lub być może już go posiadasz warto zwrócić uwagę na identyfikację wizualną. Jej zadaniem jest właśnie sprawić aby Twoja marka stała się rozpoznawalnym znakiem na rynku.

Aby Twój odbiorca mógł lepiej zrozumieć Twoją firmę, ważne abyś poznał kilka najistotniejszych zasad komunikacji z potencjalnym klientem. Tożsamość wizualna to zbiór elementów, najczęściej graficznych, ale nie tylko, dzięki którym wszystkie wysyłane komunikaty marketingowe są spójne, współgrają ze sobą i wzmacniając się nawzajem. Identyfikacja wizualna wspomaga świadomość marki poprzez wpływ na emocje i wywoływanie skojarzeń z Twoją działalnością. Wykorzystanie spójnych symboli i kolorystyki sprawia, że prawdopodobieństwo zapamiętania, a następnie rozpoznania Twojej marki jest dużo większe. Z czysto marketingowego punktu widzenia – spójność przekazu wizualnego budzi w odbiorcy zaufanie. Klient ma wrażenie, że korzysta z usług firmy wiarygodnej, gwarantującej bezpieczeństwo i wysoką jakość usług.

Elementy identyfikacji wizualnej

Bazowymi elementami identyfikacji wizualnej są:

  • nazwa firmy,
  • logotyp/sygnatura
  • paleta kolorów firmowych
  • typografia firmowa

Bazowe elementy to jednak nie wszystko, cała identyfikacja dzieli się na cztery grupy funkcjonalne:

  • Posiadłości – budynki, biura, środki transportu,
  • Produkty – towary i usługi,
  • Prezentacje – opakowania, etykiety, torby,
  • Publikacje – wszystkie materiały reklamowe oraz te z zakresu public relations.

Język wizualny przemawia do odbiorcy za pomocą wrażeń emocjonalnych oraz zmysłowych. Często mówi się o tym, że kolor, kształt, obraz czy kompozycja powoduje, że marka jest natychmiast rozpoznawalna. Tożsamość wizualna powinna zostać
zaprojektowana z dużą starannością, ma ona wspierać strategię marki oraz wyróżniać ją na rynku.

Jak zaprojektować dobrą identyfikację wizualną?

Najlepszym rozwiązaniem będzie zgłoszenie się do profesjonalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku marki. Przy wyborze specjalisty, który ma wesprzeć nasze działania na tym polu powinniśmy przede wszystkim kierować się kryteriami doświadczenia oraz estetyki portfolio, tak aby była ona zgodna z naszymi oczekiwaniami. Warto zatem poświęcić odpowiednią ilość czasu aby prace zmierzające do wykreowania naszego brandu były staranne i przemyślanie, w tym celu zwróć szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów:

Zgodność z charakterem firmy i stylem jej działania
Identyfikacja wizualna to najszybszy sposób na poznanie charakterystyki firmy. Rodzaj branży określa dobór wszystkich elementów, między innymi kolorystyki czy rodzaju użytej czcionki. Wizualizacja powinna od razu kojarzyć się ze specyfiką danej branży

Spójność i logiczność
Dobrze zbudowana i dobrana wizualizacja może, a nawet powinien, służyć latami. Dlatego stworzony wizerunek musi być spójny. System wizualny należy stosować we wszystkich obszarach komunikacji marketingowej. A dobra identyfikacja to taka, która niezależnie od miejsca jej umieszczenia czy zastosowania, nie traci swoich właściwości wizerunkowych

Oryginalność
Wyjątkowość sprawia, że spełnienie podstawowego zadania wizualizacji czyli umożliwienie identyfikacji firmy na rynku i odróżnienie jej od konkurencji, staje się niewiarygodnie proste, dzięki temu firma zyskuje miejsce na stałe w świadomości potencjalnych klientów

Prostota
Coraz częściej okazuje się, że prostota jest najtrafniejszą formą dotarcia do odbiorcy, a co ważniejsze, jest formą najłatwiej zapadającą w pamięć na długo. Co za tym idzie slogan reklamowy powinien być nietrudny do wymówienia i zapamiętania, a logo łatwe do zauważenia i wywołujące proste skojarzenia.

Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej i coś więcej o nich.

Nazwa
To chyba pierwszy element, nad którym należy się pochylić podczas tworzenia nowej marki na rynku. Warto pamiętać o tym, że tworzone komunikaty marketingowe operują nazwą niemal nieustannie – przekazuje się ją klientom w rozmowach, drogą elektroniczną czy na drukowanych materiałach reklamowych. Dlatego dobra nazwa to taka, która zapada w pamięć, jej dźwięk ma rytm, a jednocześnie prezentuje się ona świetnie graficznie, np. w logotypie.

Logotyp
Logo to serce identyfikacji marki, obok nazwy stoi na podium najważniejszych elementów. To ono definiuje chociażby firmową kolorystykę, ale i styl, w którym będziemy tworzyć pozostałe elementy. Logo ma służyć przez lata, sygnując markę i wyróżniając oferowane przez firmę usługi.

Jakie zatem są cechy dobrego logotypu?
Unikalność – ma ona związek z procesem zapamiętywania. Wspomaga odróżnić firmę od innych. Najczęściej wybieraną formą logotypu jest kombinacja symbolu oraz liter czy kolorów. Człowiek łatwiej zapamiętuje obrazy, niż słowa, dlatego decyzja o rezygnacji ze słów czy sloganów, pozostając przy samym symbolu, staje się coraz bardziej zrozumiała. Tutaj warto zwrócić uwagę na to aby sam znak graficzny logotypu korespondował z nazwą, wyłączając logotypy abstrakcyjne, których forma może być oderwana od nazwy, jednak kreacje tego typu również powinny być stosowane w uzasadnionych przypadkach np. branże artystyczne, IT, nowe technologie itp.

Czytelność – i nie chodzi tu tylko o stopień skomplikowania, ale również to aby pamiętać, iż nasz znak graficzny powinien być czytelny przy różnych wielkościach i w różnych warunkach, to znaczy logo powinno być tak samo czytelne na długopisie, jak i na wielkim billboardzie.

Kolory
Zadaniem barw przy budowaniu tożsamości jest budzenie emocji oraz wyrażanie osobowość marki. Odpowiedni wybór koloru dla identyfikacji wizualnej wymaga podstawowej znajomości teorii oraz psychologii kolorów. Kolor daje sygnał do tego jak marka ma być postrzegana i czym ma się wyróżniać na rynku.

Strona internetowa
Witryna internetowa wnosi wiele do osobowości marki. Jest miejscem gdzie współistnieją słowa, obraz, kolor a nawet ruch. Jest też głównym nośnikiem informacji o Twojej ofercie, dlatego powinna być przyjazna dla użytkownika, mieć przejrzystą strukturę, przekazywać informacje w sposób czytelny i zrozumiały. Poruszanie się po niej nie powinno sprawiać użytkownikowi problemu, powinno być intuicyjne i proste. Statystyki pokazują, że strony, które posiadają element graficzny co 75-100 słów są częściej udostępniane w mediach społecznościowych. Opowiadanie obrazem podnosi nie tylko jakość estetyczną, ale także skuteczność naszych treści.

Na swojej stronie internetowej używać możesz:

  • wykresów
  • ikon
  • zdjęć
  • infografik
  • filmów
  • animacji

Wszystkie te elementy sprawiają, że strona internetowa jest ciekawsza dla oka, potencjalny klient zostaje na niej dłużej i zapoznaje się z Twoją ofertą.

Poligrafia
Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualizacja pozwala na stworzenie interesujących dla klienta materiałów dodatkowych przekazujących komunikaty marketingowe. Spójne z pozostałymi elementami ulotki, foldery czy broszury zwiększają rozpoznawalność brandu na rynku, ułatwiają podjęcie decyzji o wyborze oferty, a także nierzadko wspomagają cross selling, czyli sprzedaż usług innych niż te, na które początkowo zdecydował się klient.

Starannie zaprojektowana identyfikacja wizualna budzi pozytywne emocje, zainteresowanie i zaufanie. Warto więc tak istotną dla rozwoju firmy sprawę powierzyć specjalistom i cieszyć się wynikami takiej współpracy przez wiele lat prowadząc rozwojowy i dochodowy biznes.


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.