22.03.2023

Co to jest Real Time Marketing?

Autor:

Tomasz Rejman

Zapewne nie raz, nie dwa miałeś do czynienia ze strategią marketingową Real Time Marketing. Zwróciłeś może uwagę na to, jak szybko niektóre marki potrafią wstawić post związany z konkretną informacją, która pojawiła się… niespełna 2 minuty wcześniej? Refleks w marketingu może być naprawdę pomocny. Jak do tego ma się zatem zasada „kto pierwszy, ten lepszy”? Sprawdźmy!

Real Time Marketing – czym właściwie jest?

Real Time marketing (w skrócie RTM) to strategia marketingowa polegająca na dostarczaniu spersonalizowanych i aktualnych treści marketingowych w czasie rzeczywistym, na podstawie bieżących wydarzeń, trendów i zachowań użytkowników w Internecie. W RTM wykorzystuje się najnowsze technologie, takie jak automatyzacja marketingowa, analiza danych, czy programy do zarządzania treścią w mediach społecznościowych.

RTM ma na celu zbudowanie pozytywnego skojarzenia z Twoją marką.

Real Time Marketing, czyli po prostu sposób na komunikację z klientem

Zanim przejdziesz do działań z marketingiem w czasie rzeczywistym, odpowiedz na poniższe pytania:

1. Kto jest Twoim odbiorcą?
2. Co mu się podoba?
3. Jak spędza czas wolny?
4. Czy mój przekaz jest dla niego jasny i zrozumiały?
5. Czy ten post, który planuję zamieścić, zawiera treści związane z aktualnym tematem?
6. Czy przekaz jest zabawny? (Humor jest jak najbardziej wskazany, lecz unikaj kontrowersji.)

Odpowiednia reakcja w odpowiednim czasie – jak działać w Real Time Marketingu?

Odpowiedzmy zatem na wcześniej zadane pytanie. Czy zasada „kto pierwszy, ten lepszy” jest tu istotna?

I tak, i nie.

Tak, jeśli content jest przemyślany, kreatywny, z wyczuciem i humorem. To nie lada wyzwanie, aby w krótkim czasie zrobić coś dobrego, co nie tylko spotka się z uznaniem w gronie Twoich odbiorców, ale również poza nim, gdy Twój przekaz wpadnie w viral. Za kilka linijek wrócimy do tego wątku.

Nie, gdy nie zastosowałeś się do powyższych 6 pytań. Tak, tylko tyle, a zarazem aż tyle.

Jak robić Real Time Marketing?

Kto pamięta 5 bramek w 9 minut Roberta Lewandowskiego? Myślę, że trudno tego nie pamiętać. Wspomnę tylko, że piłkarz nie miał podpisanej współpracy z żadną siecią budowlano-remontową, a już z pewnością nie z Castoramą. Krótko po sukcesie Polaka, na profilu Castorama Polska pojawił się post z hasłem na zdjęciu „Strzel sobie pięć piłek. Promocja trwa 9 minut. Cena: Zapytaj bramkarza VFL WOLFSBURG”

Jak zareagowali odbiorcy? Tak, jak można było oczekiwać. Temat był absolutnie na czasie, bo który Polak nie ogląda meczów piłki nożnej?

Sprawdźmy zatem jak poradziła sobie sieć sklepów komputerowych X-kom. Sobota, 1 lutego 2020 roku – Wielka Brytania opuszcza Unię Europejską. Chwilę po północy X-kom wrzuca post z flagą UE w tle i MessageBoxem „Are you sure you want to delete 1 GB?”. Otóż skrót GB to owszem jednostka miary pojemności pamięci komputera, ale jest to również skrót od Great Britain. Sprytne, prawda?

Niech nie dziwi fakt, że ten post widziano nie tylko w Polsce.

Dopasuj strategię marketingową do odbiorcy

Strategia marketingowa niedopasowana do odbiorcy nie może się udać na dłuższą metę. Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny – 5 bramek w 9 minut może być kompletnie niezrozumiały dla, nie oszukujmy się, w dużej mierze damskiego grona. To tak, jakby myjnia samochodowa wypuściła treść związaną z karmą dla psów. Może kilka osób (Twoi stali klienci, którzy mają zwierzęta) nie przejdzie obojętnie.

Jeśli post w krótkim czasie nie ma żadnej reakcji – prawdopodobnie coś poszło nie tak. Spójrz na 6 pytań, które zadaliśmy wcześniej.

Potraktuj Real Time Marketing jako zabawę!

RTM może być świetną zabawą, jednak trzeba zachować czujność. Okazja może się pojawić w nawet najmniej oczekiwanym momencie, ale zdecydowanie warto być przygotowanym i z niej skorzystać. Jeśli marka wpadnie w viral – zobaczysz, że było warto.


Zaufali nam
Zaufało nam już ponad 400 firm z Polski i świata.