Masz sklep internetowy, prowadzisz firmę, lub interesujesz się prowadzeniem social mediów? Bez względu na to, w jakiej branży jesteś — znajomość różnych rodzajów digital marketingu powinna być dla Ciebie podstawą! Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że marketing cyfrowy pozwoli Ci zaistnieć i wyróżnić się na tle konkurencji.
Jakie są rodzaje digital marketingu?
Ciągle masz wątpliwości co do tego, co nazywamy narzędziami, a co rodzajami digital marketingu? Nic w tym dziwnego — sporo artykułów używa tych określeń zamiennie, co może wprowadzić czytelnika w błąd.
Celem narzędzi jest sprawniejsze realizowanie i prowadzenie działań w obszarze marketingu internetowego. Najczęściej ich twórcami są osoby bezpośrednio związane ze środowiskiem marketingowym, wyspecjalizowani programiści lub konkretne firmy, które tworzą dedykowane rozwiązania. Dobrym przykładem jest np. SEMrush, czyli narzędzie do analizy kampanii SEO i SEM.
Za to rodzaje marketingu internetowego należy dopasować indywidualnie do swojej działalności. Jeśli chcesz osiągnąć sukces marki, pamiętaj o tym, że kluczowym elementem jest dotarcie do grupy docelowej, zaangażowanie odbiorcy, a następnie sfinalizowanie zakupu. Do Twojej dyspozycji są różne obszary — zaliczamy do nich przede wszystkim optymalizację i pozycjonowanie, kampanie reklamowe, content marketing, e-mail marketing i social media marketing.
Optymalizacja i pozycjonowanie (SEO)
Optymalizacja strony internetowej (SEO) to nic innego jak wprowadzenie działań, które mają doprowadzić do zwiększenia widoczności Twojej firmy w naturalnych wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj przede wszystkim o te wyniki, które nie są oznaczone jako Reklama sponsorowana w wyszukiwarce Google.
Aby osiągnąć wysokie wyniki pozycjonowania, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Zalicza się do nich przede wszystkim odpowiednie dopasowanie fraz kluczowych w treściach znajdujących się na stronie, funkcjonalność witryny, optymalizacja kodu, adresów oraz grafik, a także historia i profil domeny. Zwróć szczególną uwagę na to, że efekty widoczne są dopiero po kilku tygodniach, miesiącach, a czasami nawet latach — jednak ich wiarygodność jest o wiele większa, niż wyników płatnych.
Reklamy Google Ads
Gdy wyszukujesz jakąś frazę w wyszukiwarce Google, nad naturalnymi wynikami prawdopodobnie zauważysz płatne reklamy. To właśnie tam umieszczone są 4 najczęściej proponowane witryny, które korzystają z płatnych kampanii reklamowych Google Ads (dawniej Google AdWords). Pomimo że mają dosyć wysoką skuteczność, często osoby korzystające z wyszukiwarek automatycznie ignorują wyniki, które oznaczone zostały jako reklama.
Jeśli chcesz umieścić swoją stronę na jednym z pierwszych wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego — zapoznaj się z programem Google Ads, a także Ads Keyword Planer. W planerze słów kluczowych znajdziesz sugerowane frazy, które mają największy potencjał na wyróżnienie Twojego biznesu.
Najlepszą taktyką jest łączenie reklam płatnych z klasycznym procesem pozycjonowania. Dzięki temu zaczniesz czerpać podwójne korzyści — zarówno w formie natychmiastowych efektów, jak i naturalnych, które wyróżnią Twoją stronę długofalowo.
Social media marketing
We współczesnych czasach social media to bardzo silny element promocji o ogromnym zasięgu. Warto o tym pamiętać i nie lekceważyć możliwości, które mogą intensywnie zwiększyć zainteresowanie Twoim produktem lub usługą. Pamiętaj przede wszystkim o tym, że marketing społecznościowy tworzy długotrwałe i wiarygodne relacje z klientami. Wszystko dzięki temu, że użytkownicy mogą zapoznać się bliżej z daną marką, podjąć komunikację przez Internet, a także lepiej poznać ofertę, zanim z niej skorzystają.
Content marketing
Szeroko pojęty content marketing to filar każdej witryny, który decyduje o jej wartości i użyteczności dla odbiorcy. Polega przede wszystkim na tworzeniu atrakcyjnych treści tak, aby zainteresować grupę docelową i zapewnić jej dostęp do poszukiwanych informacji. Nie bez powodu content marketing to jedna z najlepszych metod pozyskiwania zarówno nowych, jak i istniejących klientów. Dodatkowo prezentacja treści związanych z produktem lub usługą zwiększa świadomość Twoich odbiorców — co jednocześnie podnosi Twoją wiarygodność na tle konkurencji.
Zastanawiasz się, jaki format powinny przybrać Twoje treści? Wiele zależy od tego, co zawiera oferta skierowana do odbiorcy.
Wśród najpopularniejszych pomysłów można wymienić:
- artykuły na bloga firmowego,
- posty w mediach społecznościowych,
- wpisy sponsorowane,
- Case studies,
- e-booki,
- infografiki,
- materiały wideo i podcasty.
Oczywiście powyższa lista nie jest wyczerpująca. Tak naprawdę wszystko, co chcesz przekazać swoim odbiorcom, możesz oprawić w atrakcyjną formę tekstową, wizualną lub dźwiękową, aby ją udostępnić w witrynie.
E-mail marketing
Wiesz, że to właśnie e-mail marketing był pierwszym rodzajem marketingu internetowego? Od wielu lat jest jedną ze skuteczniejszych strategii, które cieszą się sporą popularnością. Pewnie kojarzysz wyskakujące okienka, które zachęcają Cię na do zapisania się na newsletter sklepu, aby uzyskać kilka procent rabatu lub darmową dostawę? To właśnie element kampanii!
Głównym celem e-mail marketingu jest pozyskiwanie klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji. Większość firm osiąga to poprzez ciekawe newslettery, informacje o promocjach i zniżkach dla subskrybentów, a także spersonalizowane wiadomości dostępne tylko dla osób zapisanych. Zwróć jednak uwagę, aby pozyskiwać klientów wyłącznie w legalny i etyczny sposób — w przeciwnym razie wizerunek Twojej firmy może na tym ucierpieć.
Jeśli już wiesz, czym charakteryzuje się dany rodzaj digital marketingu — zacznij działać! Zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć, a następnie wybierz taki kanał, który będzie dla Ciebie najwygodniejszy i jednocześnie najskuteczniejszy. W przypadku gdy masz wątpliwości co do tego, jak się za to zabrać — warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zrobią wszystko za Ciebie.