Nie od dziś wiadomo, że świadome wywieranie wpływu jest jednym z podstawowych narzędzi, które służą do tego, aby przekonać kogoś do podjęcia konkretnej decyzji. Potencjał efektywnego wykorzystania tej metody dostrzeżono w wielu sferach życia, także w marketingu. W dzisiejszym artykule przybliżymy właśnie zagadnienie influencer marketingu, opowiemy o tym, w jaki sposób się go stosuje i kto na dobrą sprawę może zostać skutecznym influencerem. Zapraszamy do lektury.
Influencer marketing – co to takiego?
Na tak postawione pytanie możemy odpowiedzieć prosto, a zarazem dość wyczerpująco. Mówimy tu bowiem o nowoczesnej formie marketingu, której celem jest promowanie produktu, usługi czy marki przy wykorzystaniu do tego procesu osób, potrafiących wpłynąć na decyzje konsumentów. W tym momencie u wielu czytających może pojawić się zasadne pytanie: czym w takim razie influencer marketing różni się od zwyczajnych reklam, które znamy choćby z telewizji? Już odpowiadamy.
Kluczowym terminem, które posłuży nam do wskazania tej subtelnej różnicy jest słowo content. W standardowej reklamie telewizyjnej spotykamy się zazwyczaj z promocją konkretnego produktu poprzez celebrytów, osoby powszechnie rozpoznawalne, których głośne nazwisko ma być swego rodzaju sprzedażową lokomotywą. Takie działania sprawiają, że często trudno doszukać się korelacji między kategorią polecanego produktu i osobą, która go reklamuje. Doskonale znamy przecież przykłady, kiedy sportowcy promują instytucje finansowe, a aktorzy i muzycy zachwalają konkretne lekarstwa, ubezpieczenia samochodowe czy produkty żywieniowe.
Influencer marketing funkcjonuje nieco inaczej, ponieważ do promocji konkretnych artykułów wykorzystuje się przede wszystkim osoby, które są w danej dziedzinie specjalistami. Takich ludzi, wiarygodnych fachowców w swojej branży, potrafiących wpłynąć na zachowania i decyzje zakupowe konsumentów, nazywamy właśnie influencerami.
Kto może zostać influencerem?
Powyżej mamy kolejne pytanie, na które znów możemy udzielić prostej, ale jednocześnie konkretnej odpowiedzi. Influencerem może zostać w zasadzie każdy, kto zgromadzi liczne grono odbiorców i będzie postrzegany jako swego rodzaju ekspert w danej dziedzinie. Właśnie dlatego we wcześniejszej fazie tego artykułu świadomie użyliśmy słowa content i wskazaliśmy je jako kluczową różnicę między standardową formą reklamy a influencer marketingiem. To właśnie regularne dostarczanie merytorycznych treści pozwala wyrobić sobie markę specjalisty w danej dziedzinie i w konsekwencji przekłada się na budowę zaufania wśród licznego grona odbiorców.
Kim są dzisiejsi influencerzy? Tak naprawdę możemy ich szukać w bardzo wielu miejscach. Uznani dziennikarze sportowi, którzy podczas autorskich programów na platformie YouTube subtelnie wspierają legalne firmy bukmacherskie czy choćby cieszący się popularnością w mediach społecznościowych blogerzy modowi, opowiadający w samych superlatywach o określonych produktach. Osoby te, utożsamiane przez swoich odbiorców z długofalowym gwarantowaniem merytorycznego contentu, wzbudzają zaufanie, a wygłaszane przez nie opinie stanowią często impuls do podjęcia konkretnych decyzji konsumenckich.
Brak miejsca na bylejakość
Różnica między standardową formą reklamy i działaniami opartymi o influencer marketing jest też widoczna w odbiorze. Te pierwsze wydają nam się często dość nachalne i zbyt bezpośrednie, drugie wzbudzają zaufanie i mają realny wpływ na nasze wybory. Co ciekawe, niektóre przekazy influencerów są tak subtelne, że oddziałują na nas podprogowo, a my w pierwszej chwili nie jesteśmy nawet do końca świadomi, że w którymś momencie zaczęła się w nas rodzić konkretna potrzeba posiadania danego produktu.
Influencer marketing jest narzędziem zarówno przydatnym, jak i naprawdę potężnym. Całą sztuką jest więc to, aby ten potencjał odpowiednio wykorzystać oraz ukierunkować. Dzisiejsze czasy są wymagające, a bylejakość w walce o klienta stawia nas z góry na przegranej pozycji. To właśnie dlatego, aby osiągnąć wymierne efekty tego rodzaju działań potrzebny jest dobrze przemyślany plan oraz wartościowy content. Jeśli zabraknie któregoś z tych elementów, sukces będzie jedynie połowiczny. A połowiczne sukcesy nie pozwalają osiągać wielkich rzeczy.