Oferta

Blog

powróć do bloga

Employer branding - 5 skutecznych metod dbania o wizerunek dobrego pracodawcy

Employer branding - 5 skutecznych metod dbania o wizerunek dobrego pracodawcy10.10.2017

Panuje opinie, że obecny rynek pracy jest rynkiem pracownika, przez co, to pracodawca musi się postarać o dobrego pracownika, a nie pracownik o dobrą pracę. Popularny niedobór specjalistów w branży IT to tylko jeden z przykładów, gdzie bardzo często to właśnie kandydat stawia warunki, które powinien spełnić pracodawca, a nie odwrotnie. Podobnie sytuacja wygląda w wielu innych branżach, gdzie specjaliści tacy jak spawacze, finansiści, handlowcy czy menedżerowie są wysoko cenieni. Jak zatem zbudować opinie dobrego pracodawcy i zyskać przewagę konkurencyjna? Wykorzystać employer branding.

Jak mówi definicja employer branding to budowanie pozytywnego i spójnego wizerunku firmy jako rzetelnego pracodawcy w oczach partnerów biznesowych, klientów oraz przede wszystkim pracowników i potencjalnych kandydatów. Jest to długoterminowa strategia zorientowana na utrzymanie obecnych oraz przyciągnięcie nowych, wartościowych pracowników do organizacji.

Employer branding w praktyce, czyli jak zadbać o pozytywną opinię jako pracodawca?

1. Określ swoje EVP - Employer Value Proposition.

W celu odpowiedniego zaplanowania strategii employer brandingu należy zidentyfikować posiadane wartości jako potencjalny pracodawca, czyli właśnie EVP. Określenie ww czynników pomaga określić, dlaczego poszukiwany kandydat, którego chcemy zrekrutować powinien wybrać właśnie naszą organizację.

Wybrane wartości powinny współgrać z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną firmy oraz być faktycznie zauważalne w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Pracownik powinien czuć się dobrze w firmie oraz otrzymywać realne korzyści odzwierciedlające wizerunek, który organizacja prezentuje swoim pracownikom oraz na zewnątrz. Ważne jest również, aby działania liderów firmy również były zgodne z określoną strategią employer brandingu.

2. Prowadź spójne działania zgodnie z rzeczywistością.

Wszystkie działania w firmie powinny być spójne z tym co faktycznie oferuje przedsiębiorstwo. W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu, a przez to możliwości wystawienia i dzielenia się opinią o przedsiębiorstwie z innymi użytkownikami globalnej sieci, bardzo szybko wszystkie nieścisłości zostaną obnażone. Nowe pokolenie pracowników, tzw. pokolenie Z i Y, nie znoszą kłamstw, więc niezastosowanie się do ww wskazówek będzie skutkowało kryzysem wizerunkowym, co z pewnością nie wpłynie pozytywnie na liczbę wartościowych aplikacji.

3. Postaw na nowoczesne formy komunikacji!

Odpowiednio skrojona i uszyta na miarę Twojego przedsiębiorstwa strona internetowa to podstawa nie tylko w employer brandingu, ale również w ogólnie rozumianym istnieniu firmy w sieci. Ponadto, w związku z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych należy zadbać o to, aby Twoja wirtualna wizytówka była responsywna (RWD), czyli dopasowywała się automatycznie do rozdzielczości urządzenia, na którym jest przeglądana. Strona jednak to nie wszystko, należy również postawić na nowoczesne formy komunikacji w social mediach. Z Facebooka korzysta ponad 2 miliardy ludzi, a w Polsce jest to liczba około 16 mln użytkowników. Nie powinieneś zatem zaniedbywać tak ogromnej bazy potencjalnych kandydatów, którzy mogą dowiedzieć się o pozytywnej stronie pracy w Twojej firmie. Również pozostałe platformy jak LinkedIn, czy Twitter są dobrym uzupełnieniem działań na Facebooku, jeżeli branża, w której dana organizacja działa jest dla wybranej platformy odpowiednia.

4. Pokaż jak się pracuje w Twojej firmie w kreatywny sposób.

Planowana ścieżka kariery? Zdjęcie zespołu, do którego rekrutujesz? Historie pracowników w formie wideo na YouTube? Zaproszenie na rozmowę listem poleconym zamiast telefonicznie? A może zniżka na produkty czy usługi, które oferuje firma w ogłoszeniu o pracę? Są to elementy, których nie spotyka się często, a mogą przekonać potencjalnego kandydata właśnie do Twojej organizacji. Pokażesz w ten sposób gdzie, z kim czy też nad jakim produktem będzie pracował kandydat na dane stanowisko, inaczej niż poprzez standardową listę wymagań, obowiązków oraz korzyści. Pozwoli to urealnić oraz pokazać w kreatywny sposób prawdziwe oblicze przedsiębiorstwa. Otwierając się w ten sposób na kandydatów możesz spowodować taką samą reakcję u nich, co powinno ułatwić komunikację oraz cały proces rekrutacyjny.

5. Zadowolony pracownik ambasadorem pracodawcy.

Koncentrując się na pozyskaniu kolejnych kandydatów do firmy nie zaniedbuj obecnych pracowników. Organizowanie szkoleń, ułatwianie rozwoju osobistego, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, balans pomiędzy obowiązkami zawodowymi, a życiem prywatnym czy dostęp do benefitów pozapłacowych zyskują na znaczeniu i odgrywają coraz większą rolę w ogólnej ocenie pracodawcy, a także budują pozytywną atmosferę w pracy. Jak pokazują badania przeprowadzone wśród przedstawicieli pokolenia Y ujawniły, że aż 88% z nich zrezygnowało z obecnej pracy z powodów innych niż wynagrodzenie.

Pamiętaj, że w obecnych sytuacji na rynku pracy kandydat jest niczym klient. Należy o niego zadbać oraz zaciekawić właśnie naszą ofertą jednocześnie nie zapominając o nim, gdy już zdecyduje się na pracę właśnie w Twojej firmie.

Dołącz do grona zadowolonych klientów Współpracuj z nami